fredag 3 augusti 2012

Flätad lina vs. nylon

Jag är minst sagt ambivalent när det gäller val av lina vid spinnfiske. Frågan är om de flätade linornas tillkomst gjort någon skillnad i antalet Havsöringar som har landats? Min erfarenhet är att så inte är fallet.


Det finns både fördelar och nackdelar med bägge lintyperna. Jag har gått från nylon till flätad lina för att nu vara på väg tillbaka till nylon, åtminstone till viss del.

Nylon:
Den stora fördelen med nylonlinan är dess elastiska egenskap. Dels parerar nylonlinan för Havsöringens volter, krumbukter och våldsamma skakningar med huvudet och dels mildrar den snabbheten och kraften i mothugget. Kraften i mothugget blir sugande och liksom drar in krokarna i käften. En annan fördel är att linan är osynlig. Betydelsen av linans synlighet kan givetvis ifrågasättas, men då jag inte kan se någon uppenbar fördel med att Havsöringen eller jag ska se linan, håller jag det som en fördel.

Nackdelen är hållfastheten och hållbarheten. Knuten är alltid en svag punkt och linan är känslig för slitage och minsta rispa. Linan måste bytas ofta. Kontakten med betet är sådär, framförallt i hårt väder. Jag föredrar Stroft GTM (0,28mm) som är en förhållandevis stum nylonlina.

Flätad lina:
En fördel med flätad lina är att antalet tappade drag är markant färre jämfört med nylonlina. Den flätade linan ger en omedelbar kontakt med draget och man känner minsta "dutt" på betet. Vevstopp med sträckt lina och ett svävande drag på ett "hot spot" är den fulländade spinnfiskekänslan. Att känna en "dutt" på betet och sedan bokstavligen ett "klonk" när Havsöringen hugger är obetalbart.

En nackdel som kommer med den omedelbara kontakten med draget är att mothugget kan komma för snabbt. Snabbheten i kombination med kraften i mothugget kan göra att du bokstavligen sliter draget ur munnen på Havsöringen. Den stumma linan är också till nackdel vid drillning av större fiskar. Jag har hjärtat i halsgropen varje gång en större fisk ruskar på huvudet och daskar till linan med stjärten. Linans karaktär blir plötsligt till Havsöringens fördel. Min erfarenhet är att jag har tappat flera Havsöringar på flätad lina än på nylonlina. I flera fall har den kraftiga havsöringskäften "släppt igenom" draget. Det är möjligt att draget inte alltid suttit så bra från början (ett för snabbt mothugg?), men känslan är att Havsöringens taktik med rusningar mot botten och kraftiga huvudskakningar är helt rätt ur hans eller hennes perspektiv. 

Bland de flätade linorna kör jag fortfarande med smoke/grå Fireline. Jag har även testat vit och grön men tycker att de syns alldeles för mycket, framförallt i sol. Som ni märker är jag skeptisk till flätade linor. Jag kör en kompromiss. I hårt väder och mycket vind använder jag flätad lina och i lugnt väder nylonlina. Utvärdering pågår...


4 kommentarer:

  1. Intressant om linorna! Har själv fiskat öring sedan -84 och gick över till flätlina när de kom för att använda dessa i 6-7 år. Jag upplevde dock att mothugget ofta blir för hårt och att öringar som högg med hög fart inte alltid krokades. (Slets kroken loss genast?) Då jag fiskar söder om Oskarshamn är det regelbundet lite större fisk som hugger (genomsnitt ca 3 kg)och efter att ha förlorat flera rejäla öringar alldeles vid båtkanten samt tappat orimligt många började jag fundera över linvalet. Nu är det 0.30 nylon som gäller och min upplevelse är att både mothugg och drillning funkar bättre. Med nylon är linan bättre sträckt under kampen, större öringar gör tjurrusningar framåt ibland och med flätlina tappar man då snabbare kontakten. Jag landar fler efter hugg med nylon i alla fall. Man kan ju jämföra med flugfisket där både tafs och fluglina är påtagligt elastiska för att man ska ha lugnare krokning och bättre kontakt med fisken. / Skitfiske! / Fredrik

    SvaraRadera
  2. Har utvärderingen gett något resultat?

    SvaraRadera
  3. Är också intresserad av denna utvärdering!

    SvaraRadera
  4. Ja hur har utvärderingen gått?

    SvaraRadera