söndag 12 augusti 2012

Catch and release

För mig är C&R en naturlig del av havsöringsfisket. Förmodligen underlättas det hela av att jag inte är speciellt förtjust i att äta fisk. Jag föredrar kött eller en pizza alla dar i veckan. Jag har förståelse för att Hasvsöringen, som den fascinerande vackra fisk den är, gärna blir matfisk. Däremot är det som med allt annat. Lagom är bäst och sunt förnuft är en nödvändighet för att bevara det fantastiska havsöringsfisket. 

För inbitna havsöringsfiskare är det naturligt att besor (lekfisk) återutsätts i möjligaste mån. Tanken är att naturlig reproduktion ska uppmuntras eller åtminstone möjliggöras. Vidare är det kutym att vild fisk släpps tillbaka för att måna om den naturliga stammen. Det brukar framhållas att havsöringsfisket upprätthålls av de utsättningar som görs. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det, men har ändå med viss förvåning noterat att mina fiskar sällan är fettfeneklippta (kanske 1 på 10). Huruvida odlad Havsöring reproducerar sig med vild har jag ingen aning om men förhoppningsvis funkar det. 

Däremot kan sk. no kill fantaster ibland bli lite enerverande. Givetvis ska det vara ok att de som vill äta en bit Havsöring ska få göra det utan att bespottas. Jag har haft med mig fiskare i båten som fått sin första silvertorped och jag skulle aldrig drömma om att förta deras upplevelse genom att be dem släppa tillbaka den (givetvis med beaktande av minimimått).  Jag har själv gjort mina val (Se Min första Havsöring) och står för dem under de förutsättningar som var då. Idag har jag andra preferenser och dagens mobilkameror underlättar givetvis. Till syvende och sist är beslutet vars och ens. Rise with the occasion!

Jag har tyvärr både sett och hört om en hel del grisande vid vattnet, framförallt kring Strömmen. Det värsta var nog när jag fiskade med en kille jag inte kände tidigare. Vi fick två Havsöringar var, han klubbade bägge utan att reflektera över det. När vi sen skulle åka hem kom han tomhänt till bilen. Jag frågade vart fiskarna var och fick till svar att han kastat upp dem i skogen. Behöver jag säga att jag inte har fiskat med honom någon mer gång?

Catch & Release

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar