lördag 4 augusti 2012

Havsöringsmete

Ett roligt fiske som kanske inte alla har provat på är att flötesmeta havsöring. Nu menar jag inte att meta lekfisk i någon kanal utan att aktivt meta på samma ställen som jag spinnfiskar på, företrädelsevis ställen med lite fart i vattnet.


Jag har lagt ned mycket tid på att utveckla mitt mete och kan säga att det är grymt effektivt. Helt klart har metet fångat flera stora fiskar än spinnfisket.

Utrustning:
Samma som jag spinnfiskar med, dvs. multi eller haspel och ett 10 fots spö duger bra. För mete med strömming är ett lite kraftigare spö att föredra (15-40g). Fireline är kanon till mete eftersom linan flyter. Tacklet är dock i nylon och nedifrån och upp ser det ut så här;
 

Krok (Kamasan B980/983 för räka eller trekrok för Strömming) - nylonlina (Stroft GTM, 0,28mm) ca. 1 m - ett hagel 2 decimeter från kroken (om betet är räka) - knut - lekande - knut (huvudlina) - gummiplupp - kulbly 20g - Drennan Pike 20g flöte - stoppknut/glidknut



Bete:
Favoritbetet är strömming. Det ultimata är att fiska upp ett gäng utanför ditt fiskeställe för att sedan köra in till grundfladen och lägga ut metet. Som klar tvåa är färska räkor framför frysta räkor. Jag inbillar mig att färska är bättre, men har förmodligen fått lika bra på frysta.

Strömmingen är ömtålig, undvik att ta i den så gott det går när du fiskar upp den. Jag har testat med både syrepump och kylklabbar men det har visat sig att den håller absolut bäst i en hink med hål i bredvid båten. Fäst trekroken i munnen så lever den längst.

Räkan ska köpas med skal! Ta bort huvudet och stjärten, låt mittpartiet vara kvar för att ge ett bättre fäste för kroken. Enkelkroken träs igenom mitt på så att räkan hänger som ett upp och nedvänt U.

Varje metepass avslutas med att jag kastar i överblivet bete och inbillar mig att jag mäskar upp stället inför kommande fisketurer.

Teknik:
Tacklet med räka är långkastande, kasta i en svepande rörelse och bromsa upp precis innan nedslag för att sträcka ut linan. Med strömming är det bäst att gunga ut tacklet.

Om du metar med räka ska du söka ställen där vattnet rör på sig och kasta uppströms. Låt tacklet flyta med strömmen och dansa kring stenar odyl. Justera djupet med glidknuten. Om det är fart i vattnet gör det inget med lite "överdjup" så att räkan liksom hoppar fram över stenarna. Strömmingen metar sig själv på klassiska "hot spots".

Det är grymt spännande att följa flötets sakta drift och det finns ingen skönare känsla än när flötet plötsligt försvinner. Mothugget måste vara snabbt! Havsöringen suger in betet och kan snabbt spotta ut det igen. Bonusfiskar kan vara steelheads och fina abborrar.







1 kommentar:

  1. Fortsatt bra läsning för oss som gillar havsöring. Även om jag endast kör fluga hittar jag inspiration i texterna att omvandla till flugspöet och mitt sätt att fiska fluga.

    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig på mail ang sommarfisket? Kan inte hitta din mailadress. Skulle du kunna maila mig, adressen finns i min profil.

    SvaraRadera