onsdag 1 augusti 2012

Sportfiskarna!

Jag har en idé här som jag adresserar till organisationen Sportfiskarna. Vilken sportfiskare har inte en massa utrustning och beten etc. som aldrig används? Vilken sportfiskare har, trots det, ändå inte ett ”behov” av mer utrustning, beten etc.? Begagnat marknaden borde vara enorm, men oftast tror jag prylarna ligger och samlar damm.



Skulle det inte vara kul att anordna en stor loppis? Grundtanken är att privatpersoner hyr ett bord för en billig penning. Fri prissättning precis som vanligt beroende på värde och skick eller varför inte ren byteshandel?  Ser ni det framför er? ”Om jag får din Cardinal får du fem Zalt”, eller ”Hur många jiggskallar vill du ha för din Westins Jätte?”, eller ”Din håv mot min fiskehatt.”

Jag tror att begagnat marknaden skulle kunna attrahera mera och flera om man fick klämma och känna på prylarna eller varför inte ha en enkel testbassäng? Omedelbara behållningar av loppisen skulle vara: 

·         En möjlighet att sälja av prylar som aldrig kommer till användning.

·         En möjlighet att kunna fynda eller byta in prylar som kommer till användning.

·         En träffpunkt för alla sportfiskare i form av nybörjare som veteraner, gamla som unga.

·         Bra reklam för Sportfiskarna och en möjlighet att träffa sina medlemmar IRL. Förmodligen skulle loppisen locka en hel del ungdomar.

·         Bra reklam för utställare inom sportfiskebranschen

Finansieringen skulle kunna lösas på flera olika sätt och loppisen behöver ju inte vara vinstdrivande i sig, huvudsaken är att den går runt.  En mindre inträdesavgift (rabatt /gratis för medlemmar?), humana priser för utställare av montrar och en billig peng för loppisbord, sponsring? 

Utvecklingspotentialen borde vara enorm. I förlängningen skulle loppisen kunna bli riktigt stor och en riktig snackis och locka till sig sportfiskare från hela Sverige. Varför inte årligt återkommande? Jag ser framför mig en stor enkel lokal med plats för några hundra loppisbord, utställarmontrar, testbassäng, kanske en liten hörna/scen för föreläsningar, filmvisningar, fik, barbecue, öl-pub med ljugarbänk, fiskdamm för små m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar