lördag 28 juli 2012

Fiskeutrustning - rullar

Det kan skrivas hur mycket som helst om spinnfiskeutrustning, förmodligen för att vi alla har lite olika erfarenheter, förutsättningar och tycke och smak. Jag börjar med några övergripande reflektioner utifrån den utrustning jag har.


Egentligen duger det med ganska enkel utrustning. Huvudsaken är att spö och rulle är dimensionerade för varandra och att du behärskar utrustningens teknik och egenskaper. Problemet är bara att sportfiskare sällan nöjer sig med det enklaste. Kvalitet kostar och du får det du betalar för. När det gäller fiskerullar är den eviga frågan multi eller haspel. De har lite olika egenskaper, fördelar och nackdelar. Multirullen har fantastiska kastegenskaper (i rätt händer) och ger en grym känsla pga. den direkta kontakten med betet. Lätta eller fladdriga beten kräver dock viss teknik, för att inte tala om att kasta i motvind.  Haspelrullen kastar helt ok, är okomplicerad oavsett bete, medvind eller motvind och är därför förmodligen den vanligaste rullen bland havsöringsfiskare.

Lämpliga dimensioner på linor är 0,25-0,30 nylon eller 0,15-0,17 stum lina. Även om ABUs Fiskeklassificering (Fiske 1-4) är borta sedan länge stirrar sig många fortfarande blinda på linkapaciteten och spolar på 170-200m av den grövsta rekommendationen.  Gå hellre ned en storlek på rulle och spola på mindre lina av önskad dimension. Fiskar du med stum lina är det bäst att lägga ett lager nylon närmast spolen.

Haspel:
Rullen bör inte väga för mycket och ha en bra slirbroms. Bakbroms eller frambroms är en smaksak, bägge går enkelt att justera under drillning. En stor fördel med haspeln är att det är slätt att byta spole, vilket gör det enkelt ha med sig både reservlina och alternativa linor. Haspelrullen funkar lika bra för spinn-, mete- som duppfiske, men funkar givetvis också för enklare  bonntrolling.

Genom åren har jag fiskat med en rad olika modeller från framförallt ABU, Daiwa och Shimano. Jag har helt klart fastnat för Shimano som har absolut bäst kvalitet.










Rullarna i den högre prisklassen är fantastiska. De många kullagren ger en otroligt tyst och jämn gång och slirbromsen är av yppersta klass. Stella 2500FB och Twinpower 2500FC är således mina ständiga följeslagare. Rullarna är oerhört lätta trots att det är kvalitet rakt igenom. För mete och duppfiske är en Super Aero GT 3000 en gammal trotjänare. Förmodar att den inte finns kvar längre, men det är en mellanprisklass som hållit i ur och skur. 

Multi:
För att hantera de förhållandevis tunna linorna bör rullen vara ganska liten. Jag har fiskat med en del mindre Ambassadeurmodeller (3600) både med magnetbroms (Eon sport) eller skivbroms (SM) utan att bli riktigt nöjd. Jag har ett exemplar av ABUs första magnetbromsade rulle (Ultra Mag) och kan 20 år senare tyvärr konstatera att tummen fortfarande är multirullens bästa vän. Jag tycker att multirullarna bäst kommer till sin rätt i lite större format, dvs. motsvarande ABUs 5000 och uppåt.  Min favorit heter Daiwa Millionaire CVZ 203 som är en ypperlig multirulle för både spinn-, mete- som duppfiske.

Att metallrullarna blir kalla är en vanlig invändning. Regnar det imorgon kommmer det uppifrån...Multirullarna har ett brett register och lämpar sig lika bra för spinn-, mete-, och duppfiske. De är helt klart att föredra framför haspelrullarna vid seriös trolling.  Jag är högerhänt och föredrar vänstervevade rullar för att slippa det där momentet med att byta grepp efter varje kast. Precis som med haspelrullarna är det samma sak här, de dyrare rullarna är värda sin peng. 

Det ska noteras att jag inte har köpt någon ny rulle under de senare åren. Främst för att jag tycker att jag har det jag behöver, men också för att jag inte fiskat lika mycket på ett tag. Idag finns det säkert andra och kanske bättre alternativ på marknaden och jag tar gärna emot tips och ideér.

Avslutningsvis vill jag bara understryka att mina betraktelser uteslutande är baserade på mina egna erfarenheter och högst subjektiva åsikter. De är inte på något sätt vetenskapligt underbyggda eller ett resultat av yttre påverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar