lördag 28 juli 2012

Fiskeutrustning - spön

Efter rulle kommer spö. Ett havsöringsspö behöver ha en  ordentlig ryggrad för att kunna kasta beten i hård vind, men även för att kunna ge mothugget avsedd effekt.



Spöval är på samma sätt som val av rulle (Se Fiskeutrustning - rullar) en fråga om erfarenheter, förutsättningar och tycke och smak. Rullvalet blir styrande för vilken modell på spö du ska ha (spinn eller haspel). Huvudsaken är att spöet är dimensionerat för de kastvikter du vill använda. Jag föredrar hellre ett för styvt spö än ett för mjukt. Spön som jag har men bara står och samlar damm pga. att de är för mjuka är Berkley lightning, Zebco Golden Eagle och Shimano Beastmaster.

Vid båtfiske är det behändigt med ganska korta spön, 9 got är lagom. Vid landsfiske, dupp och mete kan spöna med fördel vara längre, 10 eller 11 fot. Mediumaktion är det vanliga.

Haspelspön:
Mitt favoritspö för båtfiske är ett gammalt 9 fots Berkley Series one, 9-28g som har en grymt bra känsla i sig. En fantastisk klinga! Jag är också nöjd med ett 9 fots Team Dragon, 9-28g som är ett mycket snabbare spö än Series One. Jag gillar balansen i Berkleys Skeleton, men modellen kommer nog mer till sin rätt i längre spölängder. Jag skulle gärna testa ett Fenwick Ironfeather, 8-32g nästa gång (måste nog smuggla in det via garaget i så fall...).


För landfiske är min trotjänare ett gammalt Berkley Series One, 10-40g, 10 fot. Spöet har mediumaktion och är något styvare än 9 fotaren. Längre spön ger utslag i kastlängden, men underlättar också för fiske med tackel (dupp och mete). Shimanos Diaflash, 15-40g är något robustare och har en grym schvung i sig.

Spinnspön:
För mindre multirullar tycker jag Berkleys Series One 4-20g är mysigt. Det har ett grepp motsvarande Skeleton-serien. För större multirullar och mera däng fördrar jag minst 10 fot. Shimano Technium, 10-40g ett riktigt bra spö som är ganska styvt, vilket underlättar vid mete med Strömming.

Det ska noteras att jag inte har köpt något nytt spö under de senare åren. Främst för att jag tycker att jag har det jag behöver, men också för att jag inte fiskat lika mycket på ett tag.

Idag finns det säkert andra och kanske bättre alternativ på marknaden och jag tar gärna emot tips och ideér.

Avslutningsvis vill jag bara understryka att mina betraktelser uteslutande är baserade på mina egna erfarenheter och högst subjektiva åsikter. De är inte på något sätt vetenskapligt underbyggda eller ett resultat av yttre påverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar