söndag 22 juli 2012

Mina hemmavatten

Alla sportfiskare har sina egna hemmavatten.  Med hemmavatten menar jag de vatten du förmodligen fiskat mest i och därmed känner bäst. De vatten som jag betraktar som mina hemmavatten är Djurgårdens utsida, Baggensfjärden, Östanå och Blidö med omnejd.


Alla är klassiska havsöringsvatten och det gäller "bara" att hitta havsöringsstråken. Jag har fiskat dessa vatten i många år, vissa från att jag började fiska som liten och det underlättar...


Djurgården - Den kungliga ön hyser mycket och förhållandevis grov öring. I kanalen har det tagits riktiga klunsar till lekfisk, men om du går på utsidan har du stora möjligheter att fånga några riktiga silverfjällsprutor. 



På Djurgården har jag fångat både min första havsöring (Se Min första havsöring), min största havsöring (4850g), men också flest havsöringar. Både innan och efter Blockhusudden finns det flera havsöringsstråk och det är lätt att komma till med spinnspöt. Jag har faktiskt snorklat hela sträckan och känner varje sten. Trots den dåliga sikten gav det en hel del drag också...
För den som vill fiska gädda finns det stora möjligheter att få hyfsade klunsar. Jag har fått flera mellan 5-8kg på traditionella havsöringsdrag, men skulle inte bli förvånad om ett riktat fiske efter gädda skulle kunna leverera en 10+. Viken nedanför Manillaskolan och Hundudden har levererat fler gäddor än havsöringar.



Baggensfjärden - Går att fiska från land på vissa ställen. Ser ofta fiskare exempelvis vid Svinudden och mynningen till Stäket, men annars ger båtfisket fler alternativ. Baggen levererar en hel del småfisk, men jag vet att det finns riktiga klunsar där (Se Min Elmer) också. Observera TDA-kort för trolling och att det endast är vissa områden som täcks. Härifrån ligger det också nära till hands att söka sig utåt en bit mot Ingarölandet och då finns det stora ytor att upptäcka. 




Östanå - Fastlandssidan är ett klassiskt havsöringsstråk och hyser därmed också en hel del fiskare. Vissa sträcker erbjuder ypperliga möjligheter att landfiska. Själv har jag oftast båt och har fått havsöring på hela sträckan. Dock inte någon över 3,5kg men det borde finnas klunsar även här. I farleden och upp mot Staboudde finns det god tillgång på Strömming också. Observera dock att huvuddelen av sträckan är enskilt vatten, vilket kräver fiskekort för trolling samt att det finns fredningszoner till vänster om färjeläget från farleden sett.


Blidö - Det är ingen idé att fiska efter havsöring i sundet mot Yxlan däremot finns det några trevliga ställen på utsidan och öarna däromkring. Bromskär erbjuder en liten landsträcka att fiska av annars bör du ha båt för att kunna fiska av effektivt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar